Idegenvezetők világa

Egy idegenvezetőtől mindent meg lehet kérdezni? Miért rohangál esernyővel valaki a Hősök terén napfényes időben? Mi van, ha eltűnik a vendég, a karaván pedig menne tovább?

Ez az idegenvezetők világa - kívülről. A blog ugyanezt mutatja - belülről.

Reklám

2016.06.29. 09:37 ggabor

Ahogy én csinálnám - a budai várnegyed (I. rész)

Sokat gondolkodtam (már munka után persze), hogy melyik témával is kezdjem az ötletelést, aztán maradtam annál, amelyik az egész Ötletgyár-sorozatot kiváltotta belőlem: a budai várnegyed.

Lássuk az elérendő célokat:

- a várnegyed (mint a fővárosi turizmus egyik fő látványossága) legyen a vendégek számára könnyen megközelíthető

- a várnegyedben való csoportos, egyéni, ill. magán (ide értem a nem turisztikai személyek, tehát az "őslakosok" általi) közlekedés legyen minél gördülékenyebb, dugóktól, gócpontoktól mentesebb

- a várnegyedben lehetőleg minél több látványosságot ill. szolgáltatást tudjunk felkínálni a vendégeinknek

- a várnegyedben lakók részére maradjon élhető a környezet

Első pillantásra jól látszik, hogy a feladat nem egyszerű, hiszen a felsorolt célok nem is egy helyen ellentmondanak egymással, de legalábbis az eddigi megoldási módok felhasználásával nehezen egyeztethetőek össze egymással. Tehát nem árt újfajta megoldások után nézni ahhoz, hogy minél kevesebb kompromisszum árán sikerüljön a lehető legjobb eredményt elérni.

Alapvető gondolatok:

1, Ahhoz, hogy a várnegyed turisztikailag megfeleljen a XXI. század elvárásainak, jóval nagyobb teret kell engedni a gyalogosan közlekedőknek és minimalizálni kell azokat a részeket, ahol keresztezik a közúti forgalmat. Ehhez szükséges megoldani, hogy a turistabuszok ne haladjanak keresztül a Dísz téren, a helyben lakók legalább egy részének (főleg a Dísz tér és a Szentháromság tér közötti, turisztikailag erősen frekventált részen) ne a várnegyed utcáin kelljen parkolni, ill. a párhuzamos utcák közül legalább egyet a közúti forgalomtól mentesíteni (gyalogos övezetté változtatni) kell. Míg a parkolás a már kialakítás alatt álló föld alatti parkolókban, a gyalogos övezetté változtatás könnyebben megoldható, a turistabuszok forgalomirányítása ennél már jóval összetettebb probléma.

2, A különjárati és Hop-on Hop-off buszok útirányának megváltoztatása több szempontból is egyértelműen a Palota út felőli rész felé "mutat":

- a Palota jóval szélesebb, mint a Hunyadi János utca

- az út mentén nem állnak lakóházak, melyek lakóit az okozott zaj- és légszennyeződés zavarna

- az út relatíve széles (H.J. úthoz képest), a Dózsa György úti végénél nincsenek zavaró forgalmi dugók (szemben a Clark Ádám téren mindennapos állapotokkal)

- az út menti részen nemrég kerül(t) kialakításra egy hatalmas mélygarázs, amely fölött egy nagy részen még semmilyen épület sem épült eddig, nyitott teret hagyva egy turistaközpontnak

3, Ha a csoportosan érkező vendégekkel érkező buszok nem érinthetik a Dísz teret (és más módon sem tudnak felmenni a várba), meg kell oldani a közbenső parkolási lehetőséget és onnantól egy mindenki számára könnyen, gyorsan, a várható turistamennyiségnek és azok mozgási igényeinek, lehetőségeinek megfelelő használható feljutási lehetőséget.

4, Amennyiben létrehozunk egy ilyen átszállási pontot, azt úgy kell kialakítani, hogy egyrészt a buszok, ill. csoportok mozgását optimálisan kiszolgálja, másrészről lehetővé tegye alternatív útvonalak használatát, ill. megadja a lehetőséget arra, hogy az ott generálódó forgalomból a helyi turisztikai szolgáltatók, ill. az állam/önkormányzat minél nagyobb mértékű bevételre is szert tegyen.

Gyakorlati elképzelés:

A turistabuszok (beleértve ide a különjárati és a Hop-on Hop-off és egyéb turisztikai célokat szolgáló buszokat egyaránt) kizárólag a Dózsa György tér - Palota út útvonalon közelíthetnék meg a várnegyedet, a Hunyadi János utcán keresztül kizárólag a budavári szállodák vendégeit szállító buszok közlekedhetnének.

varnegyed1_copy.jpg

A buszok még a Dózsa György téren (a személygépkocsi-parkoló megszüntetésre kerülne) 2 kapun keresztül léphetnének be: az egyszeri beléptetésre hasonló jegykiadó automata szolgálna, mint ami most is megtalálható a vár sorompóinál, de lenne egy másik, kimondottan az utazásszervezőknek, buszos cégeknek kialakított rendszer is: ez esetben az adott szolgáltató éves előfizetést kötne a parkoló üzemeltetőjével, akinél regisztrálná az általa üzemeltetett járművek rendszámát, így ezeket a rendszer automatikusan, jegykiadás nélkül engedné be, ill. ki, a fizetést pedig utólag, átutalással, időarányosan oldanák meg (ezzel a megoldással pont a nagy forgalmat bonyolító cégek elszámolása lenne egyszerűbb és természetesen töredékére csökkenne a várakozási idő kilépésnél a sorompók előtt). Kilépésnél 3 sorompó lenne: a buszok választhatnának, hogy a Dózsa György tér északi (Alagút felőli) vagy a kétirányúsított déli (Erzsébet-híd felé néző) részén akarnak kihajtani.

A sorompó után a Karakas pasa bástya után, egy föld alatti buszfordítón keresztül érnék el a földalatti buszterminált, ahol sorszámozott helyeken állhatnának meg (mindegyik parkoló mellett elegendő hely a fel- és leszállásra. A leparkolás után a busz köteles azonnal leállítani a motorját (ennek járatása már csak azért sem szükséges, mivel a mélygarázsban szükségtelen a légkondicionáló használata) és ott maradhat, amíg a vendégek vissza nem jöttek a túráról. Mivel nem lenne ingyenes időszak, hanem 1 órányi várakozási díjat minden belépéskor automatikusan ki kellene fizetni, az utazásszervezőknek/buszos cégeknek nem érné meg kiküldeni a parkolóból a buszt, így csökkenne a vár környéki buszforgalom is. 1 órán felüli parkolási idő esetén az egységnyi időre eső parkolási díj is csökkenne, az esti - éjszakai időre pedig kedvező parkolási kondíciókkal lehetne odacsábítani az üresen álló buszokat az egész városból (amelyet elősegítene a buszparkoló zártsága által könnyen megoldható felügyelete (védett parkoló), ill. a sofőrök részére kialakítható önköltséges (olcsó) parkoló - szálláshely transzfer megszervezése).

A parkolás után a kivezető út a Lovarda utcán keresztül vezetne, majd a Palota útra visszafordulva jönnének újra le a buszok. A Palota úton a parkolás nem lenne lehetséges, elősegítve a buszok gyorsabb fel- és lejutását.

varnegyed2_copy.jpg

A földalatti busztermináltól a vendégek három irányban érhetnék el a várnegyed területét:

a, a főlejárat a mai ásatási területek fölé emelt látogatóközpontnál lenne, amelynek megközelítése mozgólépcsőn (4-6 darab - egy pontos felmérés tárgya, hogy hány darab felelne meg a célnak), ill. - főleg kerekesszékes vendégek - lifteken (2-3 darab) lenne lehetséges. A látogatóközpont egy kétszintes épület lenne, amelyben helyet kapna egy információs központ (MTÜ), pénzváltó (az MNB-árfolyamhoz rögzített, korrekt átváltási árfolyammal) ATM-ekkel, ingyenes mosdók, szuvenírbolt valamint egy kávézó nagy, csoportok várakozására szolgáló résszel (itt lehetne a csoportokat bevárni, leültetni - ahelyett, hogy a mélygarázsban, a buszon kellene 10-15 percet az utolsó későre várniuk). Utazásszervezők igénylhetnének itt olyan package-eket, mint pl. nyári melegben a Water-to-go + napernyő (értsd: minden vendég kap egy palack vizet és - ha igényli - egy napernyőt, melyet a túra végén le kell adnia), esőben az esernyőbérlés vagy télen a Coffee-to-go (forró kávé/csokoládé elvitelre). A látogatóközpont természetesen nem csak a buszos csoportok előtt lenne nyitva, hanem úgy en bloc a várba érkező turisták origo-pontjaként szolgálna.

b, 2-3 mozgólépcső és 1-2 lift vinne fel egy ettől délebbre eső, nagyjából a Hunyadi udvar közepe magasságában (de azon kívül eső részre, ahol most a kürtöskalácsos stand van) lévő részre. Itt külön kiszolgáló helység nem lenne, inkább csak alternatív útvonalként lenne fenntartva olyan csoportok részére, amelyek a látogatóközpont szolgáltatásait nem igénylik.

c, gyalogosan (esetleg mozgójárdán) lehetne elérni az újonnan kiépülő Csikós-udvart, ahol a visszaépített Lovarda épületében a magyar lovaskultúra kiállítását, ill. bizonyos időszakonként (vagy csoportoknak külön időpontra megrendelve) lovasbemutatót tekinthetnének meg. A fölötte elhelyezkedő, ugyancsak visszaépítésre kerülő volt Főőrségi Épületbe nívós étterem (külsős szolgáltató) kerülhetne, mely a jövőben a várbeli rendezvények cateringjét is intézhetné egyben.

A buszterminálon maradó sofőrök kényelmét és kiszolgálását egy kisebb büféétterem, diszkontbolt (kimondottan a busz készlet-feltöltésére specializálva) és buszmosási lehetőség biztosítaná.

(folyt. köv.)

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://idegenvezeto.blog.hu/api/trackback/id/tr398853618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.