Idegenvezetők világa

Egy idegenvezetőtől mindent meg lehet kérdezni? Miért rohangál esernyővel valaki a Hősök terén napfényes időben? Mi van, ha eltűnik a vendég, a karaván pedig menne tovább?

Ez az idegenvezetők világa - kívülről. A blog ugyanezt mutatja - belülről.

Reklám

2015.10.08. 23:14 ggabor

Egy új szövetség margójára

Kedves Kollégák, Aktív Idegenvezetők!

Ha minden igaz, nemsokára megalakul egy új idegenvezetői érdekképviselet, egy új idegenvezetői szövetség. Ebben én - személyes okokból kifolyólag - nem fogok részt vállalni, de segíteni az ügyet kívülről mégiscsak szeretném. Még akkor is, ha a szószólók egynémelyikével bizonyos dolgokban nem értek egyet.

Nem szeretnék kibicnek tűnni, sem beleszólni egy olyan szövetség dolgaiba, amelynek én nem vagyok része - fogjátok fel tehát azt, amit most mondok (írok) egyszerűen tanácsnak, melyet nem kötelező megfogadni:

1, Legyetek profik

Mindig gondoljatok rá, hogy ahhoz, hogy komolyan vegyenek Titeket az kell, hogy a szövetség minden egyes megmozdulásából látszódjon, hogy professzionális szinten csináljátok. Legyen profi a szövetség logója, honlapja, szabályzata, mondandója, kommunikációja, fellépése, működése. Ne legyen semmi sem összegányolva, elhanyagolva, amatőr módon megcsinálva - mert az amatőrségnek ugyan vagy egyfajta bája, de az egy érdekvédelmi szövetség esetében nem vonzó, sőt!

Legyen főállású elnökötök, titkárotok, aki nem csak akkor elérhető, amikor épp nincs szezon. Legyen egy telefonvonal, ahol az illetékesek bármikor el tudnak érni Titeket. Legyen egy iroda, hogy ne kelljen egy helyettes államtitkárral kávézóban vagy magánlakáson tárgyalni. Legyen profi web- és Facebook-oldalatok, skype- és viber-es elérhetőségetek - látszódjon, hogy az aktív idegenvezetők a XXI. században járnak már.

2, Tudjatok súlyozni

Tartsátok szem előtt, hogy mi az, amiért létrejött a szövetség. Ne felejtsétek a lényeget: az érdekvédelmet, az idegenvezetők szempontjainak képviseletét a döntéshozataloknál, a szakmánk képviseletét a turisztikai fórumokon.

Ne vesszetek el apró részletekben, ne váljon elsőrangú fontosságúvá olyan tevékenység vagy szolgáltatás, amely a szövetség részéről inkább csak mellékes. Tudjátok, olyan szövetségünk már van, amely - mivel mást nem tud felmutatni - ingyen ebédekkel veszi meg magának a szavazatait (és veszti el egyben a hitelképességét)...

3, Elérhető célokat tűzzetek ki magatok elé

... mert az elérhetetlen célok elérésére tett erőfeszítések csak fölöslegesen kötik le a hasznos energiákat

... mert az olyan ígéretek, melyek beváltása nem megoldható, elkedvetleníti a tagságot

... mert az olyan követelések, amelyek túlzóak, csak nevetségessé teszik a szövetséget

4, Vezetőiteket, munkatársaitokat gondosan válasszátok meg

Nincs rosszabb annál, amikor az irodista nem tudja kezelni a faxot, a webmester nem képes kiposztolni egy képet a Facebookra, a szervező nem tudja, miért nem tesszük a kör-e-mail-ben a "Másolatot kap" részbe az összes mailcímet, a szóvivő dadog, az ügyvezető pedig képtelen diplomatikusan tárgyalni partnerekkel.

Nem szabad elfelejteni: attól, hogy valaki jó idegenvezető, még nem biztos, hogy minden pozícióra alkalmas. Márpedig egy szövetség (akár egy cég) akkor képes jól működni, ha lehetőleg mindenhol az arra alkalmas ember található.

5, Keressétek a kompromisszumot - ajánljatok üzletet

A mai világban kevés dolgot lehet puszta zajos követeléssel elérni. Mi, idegenvezetők - a véleményem szerint - már azért se leszünk erre soha képesek, mert ehhez túl kevesen vagyunk.

Mivel tehát erőből nem fogunk sokat elérni, tárgyalni kell. A tárgyalás része pedig az is, hogy mi is ajánlunk valamit azért cserébe, amit kérünk. Az elérendő céljainkat nem vesztjük szem elől, de belemegyünk kompromisszumokba. Mert még egy félig jóllakott kecske is jobb a semminél.

6, A kritikát hallgassátok meg

Akár hiszitek, akár nem, aki valamiben nem ért egyet, még nem ellenség. Még akkor sem, ha ebben az országban most divat ezt hinni. És akkor sem, ha a MISZ vezetősége is így viselkedik.

A mindenkori kritikát érdemes meghallgatni, esetleg elgondolkozni rajta, érzelmek nélkül, kikérni mások véleményét is az adott ügyben. Ha a szövetség azzal a habitussal indul útnak, hogy minden ellenvélemény csak károgás, trollkodás és ellenséges vakond-akció, akkor az elég nagy probléma. Nem a kritikusok, hanem a szövetség számára. És végső soron az egész idegenvezető-társadalomnak is.

 

Sok sikert kívánva maradok üdvözlettel

 

Glasner Gábor

(aktív, de/és kritikus) idegenvezető

Szólj hozzá!

Címkék: idegenvezetés idegenvezető illegális idegenvezetés idegenvezetői igazolvány Aktív Idegenvezetők Szövetsége AISZ


A bejegyzés trackback címe:

https://idegenvezeto.blog.hu/api/trackback/id/tr17951334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.